Zorgen voor voldoende en goed opgeleide medewerkers in Zorg en Welzijn, nu en later!

Nieuws

Conferentie Medewerker van de toekomst: Verbeelden, verbinden, vertrouwen en ervaren


9-11-2017

Afgelopen dinsdag organiseerde WGV Zorg en Welzijn op een prachtige locatie van het ROC van Twente een conferentie over de medewerker van de toekomst. De dag werd voorgezeten door de inspirerende illusionist George Parker, die ooit als verpleegkundige en ict-er gewerkt had heeft (hoe bedoel je wendbaar en flexibel?!). Het interview met Doekle Terpstra, Fenna Eefting (bestuurder revalidatiecentrum de Vogellanden) en John van der Vegt (bestuurder ROC van Twente) zorgde voor rebellie (meer durven en doen, niet achter regels verschuilen) welke door Fenna Eefting als uitdaging aangenomen werd.

Ook indrukwekkend was de berggids die sprak over hoe je in een veranderende omgeving werkt aan vertrouwen en verbinding binnen je team. Om zo met elkaar de top te bereiken en de afdaling op een veilige manier af te leggen. Wat zorgt voor een optimale ervaring van de mensen in het team? In zijn verhaal maakte hij mooie parallellen met werken in een team in zorg en welzijn. Het verhaal werd ondersteund doordat tijdens het beklimmen van de Mont Blanc een aantal mensen aan het woord kwamen. Zo gaf een ervaringsdeskundige die aan hoe belangrijk eigen regie van de patient is (“want ik ken mijn lichaam het best”), sprak een scholier over het opdoen van ervaring in de praktijk als meest belangrijke leerervaring is en vertelde een decaan over hoe je leerlingen zo goed mogelijk begeleidt. Eigenlijk kwam het verhaal steeds terug op vertrouwen, verbinden en ervaren als belangrijke zaken voor de toekomst.
 
In de workshops die daarop volgden kwam het hier ook op neer: Kennis haal je steeds meer van internet. Voor de toekomst zijn juist vertrouwen en verbinden en ervaring op doen met de vaardigheden die daarmee gepaard gaan het belangrijkst.
 
De dag werd afgesloten met een aantal trucs van de dagvoorzitter die hier nog een element aan toevoegde: Verbeelding. Door kinderlijk verrast, en niet vanuit oude patronen en systemen te redeneren, kom je tot oplossingen voor knelpunten.

Regionale werkgeversorganisaties voor Zorg en Welzijn

Regiokaart

Zeeland Groningen/Friesland/Drenthe Groot Amsterdam Kennemerland, Amstelland en Meerlanden Utrecht Rijnstreek Rotterdam Haaglanden en Nieuwe Waterweg-Noord Drechtsteden Flevoland Oost-Nederland Gelderland Noord-Brabant Limburg